A KO/PO lejtmenete és a párt belső megújítására tett kísérletek kudarca Donald Tusk egykori miniszterelnök lengyel belpolitikába való visszatéréshez vezetett 2022-ben. A 2014-ben regnáló miniszterelnökként az Európai Tanács elnöki székéért Varsót Brüsszelre cserélő – egyesek szerint a PO esetleges választási veresége elől előre menekülő és pártját hátrahagyó – Tusk visszatérése újból a végletekig kiélezte a sokszor személyes sérelmeken is alapuló politikai vitákat a PiS és a KO/PO között. A PO régi-új pártelnökeként Tusk ugyanakkor stabilizálni tudta a pártot, mely a mérésekben a PiS-t megközelíteni nem tudta, lemaradását mégis belátható távolságúra csökkentette.
Kampány a háború árnyékában
A lengyel nemzetpolitikai prioritásokat ismerve kevéssé meglepő, hogy az Ukrajna elleni orosz agressziót követően az Ukrajna mellett és Oroszországgal szemben való kiállás mikéntjei uralták a lengyel politikai közbeszédet. Teljes politikai konszenzusról azonban már pár hónappal a harcok megkezdését követően sem lehetett szó a Konföderáció külön utas – az ukrán menekülteknek járó állami juttatások mértékét hevesen kritizáló – álláspontja miatt. Ebben a helyzetben a hivatalos kampányidőszakot megelőzően a fent említett példától eltekintve az ellenzék pártjai nehezen tudtak önálló tematikus elemekkel megjelenni a közvélemény előtt. A nemzetközi színtéren is rendkívül határozottan fellépő lengyel kormánykoalíció pártjai – belpolitikai értelemben – elsődleges haszonélvezői voltak a háború miatt kialakult közhangulatnak. A háború elhúzódásával, az Oroszország jelentette közvetlen veszélyhelyzet társadalmi érzékelésének csökkenésével újból a belpolitikai kérdések kerültek előtérbe. Mi több, a választásokhoz közeledve a lengyel piacon megjelenő ukrán mezőgazdasági termékek ügye felülírta az addig látszólag harmonikus lengyel-ukrán kormányközi kapcsolatokat. Az elégedetlenségüket egyre hangosabban kifejező gazdák végül lépéskényszerbe hozták a PiS-vezette kormányt, mely joggal tartott kulcsfontosságú vidéki szavazótáborának – elsősorban a PSL és így közvetve a Harmadik Út javára való – gyengülésétől.
Ezzel párhuzamosan ismételten a középpontba került a lengyel ellenzék és a kormány által 2015 óta, ellenkező előjellel, de folyton-folyvást napirenden tartott kérdés: Lengyelország Európai Unión belüli szerepének a megítélése. A politikai álláspontok mellett gyakran világnézet és értékrendbéli különbségekre is rávilágító vita részeként a KO/PO-vezette ellenzéki „européer” pártok rendre az EU-ból való kilépés, kizárás vélt előkészítését vetettek a „Lengyelországot Európából kivezető” kormány szemére,
míg a PiS a lengyel nemzeti érdekek elárulásával és az ország – elsősorban német érdekeknek megfelelő – tervezett kiárusításával vádolta ugyanezen pártokat.
A kölcsönös vádaskodás mellett ennek megfelelően a kampányban a hagyományokon és konzervatív értékeken nyugvó szuverén lengyel politika és a nemzeti önrendelkezés további európai képviseletét (PiS), vagy az uniós intézményekkel való mihamarabbi kiegyezés révén az európai politika első vonalába ismételten visszakerülő, modern európai értékeket valló Lengyelország (KO/PO) víziójának fontosságát próbálták meg kidomborítani a pártok.
Szintén kiemelt helyet kapott a kampányban a migráció kérdése. A lengyel-belarusz határ mentén 2021 késő őszén kibontakozó migrációs krízis az első alkalommal közvetlen közelségbe hozta a lengyel szavazók számára az Európába irányuló – korábban csak elvi kérdésként kezelt – migráció jelenségét. A határon felépített kerítés védelme, az országba irányuló további illegális migráció megakadályozása, valamint az EU által szorgalmazott közös eljárásmód elutasítása mind-mind fontos elemét képezték az állam gondoskodó és védelmező szerepét – és így a közbiztonság javítását, továbbá a Lengyel Hadsereg modernizálását – kampányában különösen kidomborító kormánypártnak. Az ellenzék ezzel szemben az ún. vízum botrány kitörését követően – a voksolás előtti időszakban derült ki, hogy több lengyel külképviselet is közvetítő cégek útján pénzért árult munkavállalói vízumot EU-n kívüli állampolgároknak – tömeges méreteket öltő korrupciót emlegetett.
A kölcsönös vádaskodás mellett természetesen jutott idő a megfelelő célcsoportoknak tett választói ígéretekre is. A PiS az idősebb korosztályt, valamint a szegényebb vidéki szavazóknak üzent a korkedvezményes nyugdíj, továbbá a 13. és 14. havi juttatások bevezetésével, a fiatalkorú gyermekek után járó havi 500 zlotyit kitevő juttatás 800 zlotyira való emelésével, vagy a nyugdíjasoknak és fiatalkorúaknak szánt ingyenes gyógyszerkészítmények és kis helyi beszállítókat támogató intézkedések megígérésével. A KO/PO ezzel szemben inkább a középosztály és a liberális nagyvárosi szavazókat megszólító intézkedéseket sorolt fel 100 pontos – egy esetleges kormányzás első száz napja során megvalósítandó – választási programjában. A párt a jelenlegihez képest duplájára, azaz 60 ezer zlotyra emelné az adómentes évi jövedelem összegét, visszaállítaná a rászoruló nők mesterséges megtermékenyítésének állami finanszírozását, emellett mindegy harmadával emelné a pedagógusok béreit is. Az egyetlen reális bejutási eséllyel rendelkező, deklaráltan baloldali politikai pártként az Új Baloldal szintén a szociális kérdéseket helyezte kampányának középpontjába – többek között 35 órás munkahetet és évi 35 nap szabadságot, diákoknak szóló ingyenes tömegközlekedést, továbbá új bölcsődei helyek megteremtésére és állami bérlakások építésére irányuló programok bevezetését ígérte kormányra kerülésük esetén.
A szociális kérdésekben esetenként még a PiS-nél is konzervatívabb álláspontot képviselő, egyúttal azonban a kormány szociális intézkedései ellen felszólaló, ultraliberális gazdaságpolitika mellett síkraszálló Konföderáció a kampány során tudatosan erősítette establishment-ellenes, a korábbi PO és PiS kormányok örökségét egyaránt elutasító üzenetét. A PiS egyetlen lehetséges koalíciós társaként szóba jövő párt még a szombat hajnalban érvénybe lépő kampánycsend előtti utolsó rendezvényein is
a „se nem PO, se nem PiS” jelszóval kampányolva próbálta magához becsatornázni
az elmúlt közel két évtized politikai vetésforgójával elégedetlen választók szavazatait. Két, sok ügy mentén markánsan különböző állásponton lévő, párt választási szövetségeként a Harmadik Út feladata ígérkezett talán a legnehezebbnek a kampánytémák kialakításakor. A pártszövetség két entitását megosztó témákban igyekezett kompromisszumkésznek mutatkozni, az többnyire konzervatív szavazókkal rendelkező PSL például támogatja a mostani kormány szigorú abortusztilalmát, míg a Lengyelország2050 hajlandónak mutatkozna elismerni a nők önrendelkezési jogát. Jobb megoldás híján semleges állásponton maradtak a mostani kampány során – ígértük szerint hatalomra jutásuk esetén népszavazáson dőlhet el majd a kérdés.
Lengyelország – A, B, (C)?
Az elmúlt években unalomig ismert elemzői megállapítása vált Lengyelország politikai megosztottsága. A választói térképeken is látványosan kirajzolódó nyugat-kelet, város-vidék, jómódú-szegényebb, liberális-konzervatív ellentét megtestesítéseként gyakran szoktak a lengyelek „A” és „B” Lengyelországról beszélni. Előbbi alatt a jobb körülmények között élő, nagyvárosi, liberálisabb, „nyugatibb” értékek szerint élő lengyeleket szokták érteni, míg utóbbi inkább a szegényebb, kisvárosi-vidéki, konzervatívabb értékeket valló, vallásosabb lakosságot takarja. Kevéssé meglepő módon a választási eredmények alapján a KO/PO „A”, míg a PiS „B” Lengyelország szavazóinak az elsődleges pártja. Ennek megfelelően 2015 óta a PiS-vezette kormányok számos intézkedéssel támogatták a lengyel társadalom ezen szegmensét, ezzel szemben az önkormányzati választásokon a nagyvárosokban rendre győzedelmeskedő KO/PO pont a másik választói csoportra építve igyekezett újból felépíteni magát. Nem véletlenül járták a PiS vezető politikusai a kampány időszak alatt sorra a kis vidéki helyszíneket is, míg a KO/PO Varsóban szervezett többször is nagy tömegeket megmozgató tüntetéseket és felvonulásokat. „A” és „B” Lengyelország képviseletét maguknak követelő nagy pártok sorozatos összecsapása és ezúton való kompromittálódása már több alkalommal is protestpártok feltünéséhez (majd alábukásához) vezettek az elmúlt évtizedekben, ugyanakkor a jelen helyzet látszólag egy alternatív forgatókönyvnek kedvez.
Közvélemény-kutatások szerint a korábban már kormányon lévő pártok elutasítottsága a fiatal és első-szavazók körében egyre magasabb.
Ezen polgárok a PiS politikájának elutasítása mellett a KO/PO-ra sem tekintenek szimpatikus alternatívaként. Helyette az új, vagy teljesen átalakult politikai formációkat preferálják. A felmérések szerint a 25 év alatti korosztály körében az Új Baloldal és a Konföderáció a legnépszerűbb. Utóbbi támogatottsága különösen a vidéken élő fiatal férfiak körében magas, míg előbbi ugyanezt az eredményt mondhatja magáénak a városi fiatal nők esetében. Ezen választói térképeken kevésbé láthatóan kirajzolódó alternatív, akár „C” Lengyelországnak is nevezhető csoport a mostani trendek alapján a korábbinál nagyobb befolyással bírhat a választások kimenetelére. Ugyanakkor előzetes felmérések feltételezték, hogy pont a fiatal női választók esetében átlagon felüli lehet a szavazástól távolmaradók aránya. A közvélemény kutatásokban a nagyvárosi fiatal nők – akik közül sokan részt vettek az abortusz szabályozás szigorítása elleni tömegtüntetéseken – elsődlegesen a megfelelő politikai képviselet hiányát jelölték meg azon okként amiért esetlegesen nem kívánnak majd az uránkhoz járulni.
Következtetések
A jelen állás szerint a KO, Harmadik Út és Új Baloldal választói listáin helyet foglaló pártok alakíthatnak kormányt Lengyelországban. Az elért eredmények alapján az új kormányon belül a KO szerepe lesz a legmeghatározóbb – ők adhatják majd az új miniszterelnököt is le – ugyanakkor a másik két lista meggyőző szereplése, illetve a pártok egymásra utaltsága valószínűsíti, hogy a legfontosabb minisztériumok közül jónéhányat a másik két lista vezető politikusai irányítanak majd. Könnyen elképzelhető, hogy a 2025-ös elnökválasztás is befolyásolja majd azt hogyan dönt a KO a miniszterelnök-jelöltjének személyéről.
A rendkívül magas választói részvétel nem csak a népszavazás esetében írta felül az előzetes várakozásokat, hanem negatívan érintette a kisebb, azonban elkötelezettebb szavazótáborral rendelkező pártokat. Mindez különösen a Konföderáció esetében volt ez jól megfigyelhető. A PiS-el a nemzeti szavazatok jobb-széléért versenyt futó párt esetében egyszerűen már nem voltak rejtett tartalékok amikor az addig távol maradó szavazók mobilizálására kellett volna sort keríteni.
Az ellenzék látszólag nyilvánvaló győzelme ellenére az új lengyel kormány felállására akár decemberig is várni kell
– amennyiben Andrzej Duda a szokásjog szerint a legtöbb szavazatot kapott pártot kéri fel a kormányalakításra. Feltéve persze, hogy a PiS élni kíván alkotmányos jogaival és nem mond le előzetesen a kormányalakítás lehetőségéről. Erre ugyanakkor az eddigi nyilatkozatok fényében kevés esély látszik. A Lengyel Alkotmány értelmében ugyanis a Szejm és a Szenátus első ülését az államelnök a választást követő 30 napon belüli napra hívja össze, ezért annak legkésőbb november 14-ig meg kell történnie. Az elnök feladata továbbá a miniszterelnök kijelölése, aki javaslatot tesz neki a minisztertanács összetételére. Az elnök a Szejm első ülésétől vagy az előző Minisztertanács lemondásának elfogadásától számított 14 napon belül a kormánnyal együtt kinevezi a miniszterelnököt, majd további 14 napon belül az új miniszterelnökről bizalmi szavazás keretében szavaz a Szejm. Az új kormány megszavazásához abszolút többség és a képviselők törvényes létszámának legalább felének jelenléte szükséges. Amennyiben azonban a Minisztertanács kinevezésének ez a módja nem sikerül, akkor a Szejmnek kell megválasztania a miniszterelnököt és a kormányt. A miniszterelnök-jelöltet legalább 46 képviselőből álló csoport javasolhatja, és a jelölt elfogadásához a törvényes képviselői létszám legalább felének jelenlétében abszolút szavazattöbbség szükséges. Az elnök nem tagadhatja meg az így megválasztott kormány kinevezését és eskütételét. Mindez azt jelentheti, hogy Lengyelország élén az elkövetkező hónapokban egy-PiS vezette ügyvivő kormány áll majd. A fennmaradó időkeretet a kormánypárt a fennálló erőviszonyok esetleges háttéralkuk útján való módosítására használhatja majd fel, míg a három kormányzásra készülő ellenzéki párt-pártszövetség elsődleges feladata ennek megakadályozása lesz.
A 2024 tavaszára halasztott önkormányzati, majd az ezt néhány hónappal követő európai parlamenti választások közelségére való tekintettel a PiS számára fontos, a megfelelő következtetések levonása mellett, az ellenzéki létre való gyors felkészülés. A mostani kudarcot jelentő első hely ellenére – a PiS az elmúlt 8 országos lengyel választást rendre megnyerte – Jarosław Kaczyński pártja még mindig Lengyelország vezető politikai ereje, melyet a párton belül meglévő ellentétek ellenére sem fenyegeti a széthullás veszélye. Azonban a lengyel társadalomban végbemenő demográfiai, szemlélet béli változások alapvetően nem kedveznek a párt számára – mi több a mostani helyzetben nem is nagyon van kilátás a választói kör bővítésére. A párt és személyesen Andrzej Duda számára kulcskérdés lesz, hogy az ellenzék vezette kormány és a PiS delegálta államelnök között milyen kapcsolat lesz az elkövetkező másfél-két évben. Az elnöki vétót felülíró háromötödös többség (276 mandátum) összehozása szinte esélye sincs az új kormánynak, hiszen ehhez nem csak a Konföderáció de a PiS listájáról mandátumot szerző képviselek egy részének a támogatása is kellene. Mindazonáltal a kormány törvényhozói munkáját megbénító elnöki vétó túlzott használata akár a visszájára is elsülhet Duda és a PiS számára.
A Szejmbe bejutó kisebb pártok eredményeit vizsgálva megfigyelhető, hogy
a Harmadik Út messze felül, míg a Konföderáció messze alulmúlta az előzetes várakozásokat
(a magasabb részvétel ellenére az Új Baloldal lényegében hozta a várt szavazati arányt). Utóbbi esetében lengyel szakértők a túl hamar megkezdett kampány elhibázottságára hívják fel elsődlegesen a figyelmet. A párt már a választási finis vége előtt jóval ellőtte politikai munícióját. Emiatt egyrészt idővel elvesztette a választók figyelméért folytatott versenyt, másrészt a korai mérésekben mutatott meggyőző szereplésével elérte, hogy a többi párt – mindenekelőtt pedig a PiS – komoly ellenfélként tekintsen rá és fokozott erőfeszítéseket tegyen szavazóinak elszívására. A Harmadik Út ezzel szemben éppen ellenkező előjelű utat járt be. A választások utolsó heteiben még sokszor a bejutási küszöb alatt mért kényszer pártszövetség a vasárnapi eredmények alapján Lengyelország harmadik legerősebb pártjává lépett elő. Elemzők szerint ehhez a sikerhez elengedhetetlen volt a fokozott hangulatú kampányban a pártszövetség által többnyire képviselt visszafogott hang, továbbá Hołownia jó szereplése a választásokat megelőző TV-vita során.
Az eddigi eredmények újfent rávilágítanak Lengyelország politikai megosztottságára. Az elmúlt választásokhoz hasonlóan a KO/PO a nyugati, míg a PiS a keleti vajdaságokban tudta begyűjteni a legtöbb szavazatot. Szintén látványosan megoszlanak az eredmények a kis és nagyobb települések esetében. A falvakban, valamint 50 ezer főnél kisebb lélekszámmal rendelkező kisvárosokban ezúttal is a PiS volt a befutó, ezzel szemben az 51-200 ezer és 201-500 ezer fő közötti városokban a PO/KO nyert. A legnagyobb városokot az elmúlt két ciklus során rendre a PiS baloldali-liberális ellenzéke tudta elhódítani.
A magyar-lengyel kétoldalú kapcsolatok esetében
a Donald Tusk vezette KO/PO és a jelenlegi magyar kormánypártok közötti korántsem felhőtlen viszony,
valamint több vezető ellenzéki politikus – köztük Szymon Hołownia – Magyarországgal kapcsolatban megfogalmazott kritikus kijelentései alapján további nehézségek várhatóak a bilaterálás kapcsolatokban. Egy ellenzék vezette új lengyel kormány felállása egyúttal könnyen az eddigi konfrontatívabb, a nemzeti célokat akár nyílt konfliktusok árán is képviselő lengyel politika feladásához vezethetne. Ezzel pedig Magyarország az uniós színtéren egyik, ha nem legfontosabb, szövetségesét veszítené el.
Nyitóképen: Donald Tusk a jelenlegi lengyel kormányfő, Mateusz Morawiecki mögött (Fotó: JANEK SKARZYNSKI / AFP)